0


Jogging, zwany również truchtaniem, to przykład aktywności fizycznej, którą wykonywać może niemal każdy. Nie wymaga on ponadprzeciętnej kondycji czy konieczności kupowania drogich sprzętów. Jeśli zatem planujesz nieco rozruszać swoje ciało, wybierz jogging! Przedstawiamy zalety biegania oraz kilka wskazówek, które ułatwią Twój start w aktywny tryb życia.


Bieganie a jogging - wybierz swoje tempo

Bieganie przybierać może różne formy: od treningu biegowego, po tzw. “slow jogging”. Przy treningu biegowym osiągana prędkość przekracza 10 km/h. Biegacz może utrzymywać jednostajne tempo ruchu lub zmieniać je w pewnych odstępach czasowych. Ten rodzaj biegu wymaga sporego wysiłku fizycznego. Osobom początkującym, które do tej pory prowadziły raczej siedzący tryb życia, polecany jest jogging, polegający na truchtaniu lub jego wolniejsza odmiana, czyli slow jogging.


 


Jogging - co to takiego?

Jogging to rodzaj powolnego biegu (7-9 km/h), czyli truchtu. Najczęściej wykonywany jest na świeżym powietrzu. Może być zarówno elementem bardziej złożonego treningu, stanowiącym formę rozgrzewki lub odrębną formą aktywności sportowej. Truchtanie zaleca się osobom ze słabszą kondycją fizyczną, zwłaszcza umiarkowanie otyłym lub starszym, które mogą mieć trudności z wykonywaniem ćwiczeń wymagających większego wysiłku. Trucht nie obciąża stawów, tak jak zwykłe bieganie. Ma ponadto szereg innych zbawiennych dla umysłu i ciała konsekwencji.


Oto główne zalety joggingu:


  • Usprawnia funkcjonowanie układu oddechowego i sercowo - naczyniowego,

  • Wzmacnia odporność i chroni przed infekcjami,

  • Obniża poziom złego cholesterolu,

  • Zapobiega zawałom serca, nowotworom, cukrzycy i osteoporozie,

  • Poprawia nastrój, przeciwdziała depresji oraz nerwicy,

  • Pomaga walczyć z nadwagą; usprawnia, wyszczupla i ujędrnia ciało,

  • Pozwala wyciszyć umysł, bywa formą medytacji i relaksacji.



Jogging a chudnięcie

Jogging, tak jak każdy rodzaj aktywności fizycznej, sprzyja chudnięciu i wypracowaniu wymarzonej sylwetki. Podczas biegania do pracy angażowane są mięśnie brzucha, bioder, ud i pośladków, czyli rejonów szczególnie narażonych na odkładanie tłuszczyku. Aby jednak jogging przyniósł spodziewane rezultaty pod postacią znikających kilogramów, warto zastosować się do pewnych zasad:


  • Trenuj co najmniej 3 razy w tygodniu.

  • Staraj się biegać rano. W tym czasie metabolizm działa na zwiększonych obrotach.

  • Po upływie 30 minut treningu nasz organizm zaczyna zużywać zapasy tkanki tłuszczowej, dlatego trucht powinien trwać minimum pół godziny.

  • Na ok. 2 godziny przed bieganiem zjedz bogaty w węglowodany posiłek, który doda Ci niezbędnej energii.

  • Po skończonym joggingu zadbaj o dostarczenie sobie pokarmu z dużą zawartością białka.


Jak zacząć biegać?

Jest to prostsze niż myślisz. Nie musisz czekać na właściwą pogodę. Niepotrzebny będzie Ci również karnet na siłownię czy specjalistyczny sprzęt. Zaopatrz się jedynie w wygodną odzież sportową oraz buty do biegania. Obuwie stworzone dla biegaczy, tych mniej lub bardziej wyczynowych, zostało zaprojektowane tak, by zapewnić stopie wygodę, stabilność, amortyzację oraz przepuszczalność powietrza.

Choć eksperci zalecają, by biegać rano, wybierz porę, która będzie dla Ciebie najbardziej odpowiednia. Jogging nie narzuca nam sztywnych reguł, co stanowi jego nieocenioną zaletę. Biegaj zatem dowolnym tempem, samotnie lub w towarzystwie, nocą lub przy wschodzie słońca, w ciszy lub w rytm muzyki płynącej ze słuchawek. Możesz wybrać lubiane przez biegaczy i spacerowiczów alejki w parku, jak i odkrywać własne ścieżki w otoczeniu przyrody. Wszystko zależy od Twoich preferencji! Dzięki temu jogging stanie się przyjemnością, która odmieni nie tylko Twoje ciało, ale również całe życie.


Buty do joggingu najlepszych marek sportowych w okazyjnych cenach znajdziesz na stronie www.e-sporting.pl.