0


W porównaniu z innymi modelami obuwia, historia tych z gatunku sportowych jest niezwykle krótka. Zapoczątkowana została w czasach Rewolucji Przemysłowej, kiedy guma używana do wytwarzania podeszw stała się popularnie używanym surowcem. Popularyzacja automatyki i masowej, taśmowej produkcji dóbr, ułatwiła markom wytwarzanie obuwia sportowego, mającego trafić do jak największego grona konsumentów.

 

Wszystko zaczęło się w 1832 roku

W latach 30. XIX wieku Wait Webster po raz pierwszy wyprodukował podeszwę składającą się z gumy. Prawie 60 lat później, w 1890 roku firma Josepha Williama Fostera zaczyna produkcję pierwszych butów sportowych. Następnie dzięki jego spadkobiercom firma przekształca się w giganta – markę Reebok.

W USA debiut sportowych butów następuje razem z pojawieniem się Conversów z serii „All Stars”. Później trampki te staną się symbolem popkultury oraz na stałe zadomowią się nie tylko w ówczesnej, ale też obecnej modzie. Charakterystyczna gwiazdka na boku butów, jest jednoznacznie kojarzona z flagą Stanów Zjednoczonych i dlatego firma ta dumnie reprezentuje amerykański - bogaty i luźny styl życia. Początkowo były to buty wykorzystywane głównie podczas gry w koszykówkę, a ich ambasadorem był Chuck Taylor – koszykarz, zawodnik.


 
W podobnym czasie co Conversy powstają popularnie dziś nazywane „sneakersy” reklamowane wtedy jako „cichobiegi”.

buty sneakers

przykład najpopularniejszych dziś butów typu sneakers - buty New Balance


 

Amerykański gwiazdor bierze  ślub w trampkach

W połowie XX wieku większość amerykańskich nastolatków i studentów chętnie wybiera trampki jako swoje codzienne obuwie. Zaczynają być one także kojarzone z młodzieńczym buntem. Często nie do końca zasznurowane, z wyciągniętym na wierzch językiem i przydeptane podczas szalonych domówek stanowią symbol młodzieńczego luzu i braku zobowiązań. Zaskarbiają sobie przychylność sportowców, ale też coraz częściej stanowią dopełnienie stroju gwiazd. Trampki chętnie zakładał Bob Marley. Kto natomiast stanął w nich przed ołtarzem? To mogło być tylko w stylu legendy rocka Micka Jaggera.

trampki converse
przykład najpopularniejszych dziś butów typu trampki - buty Converse all star
 



W tamtym czasie trampki nie tylko na stałe wpisały się w kulturę i styl życia, ale też zaczęły być udoskonalane. Zainteresowanie płynące ze świata sportu dało impuls producentom do opracowania nowych rozwiązań, mogących ułatwić sportowcom osiąganie najlepszych wyników.

 

Logo za 35$

W 1962 roku, student Phil Knight razem ze swoim trenerem Billem Bowermanem dostrzegają potencjał w nowo powstającym rynku obuwia sportowego. Powołują do życia firmę Nike. Za rozpoznawalne dziś na całym świecie logo firmy płacą graficzce Carolyn Davidson jedynie 35$. W nieodległym czasie firma wyrasta na światowego lidera w produkcji obuwia sportowego i uważana jest ponadto za najbardziej innowacyjną markę w tym sektorze.

Wśród konkurencji nadal dobrze odnajduje się Converse. Rozszerza dostępną gamę modeli trampek o nowe kolory tj.: turkusowy, zielony, czerwony i żółty.

trampki converse

 

Kosmiczny mecz

Lata 80. to zdecydowany tryumf marki Nike. Firma wiedziała kogo należy zatrudnić w celu promowania najnowszego modelu obuwia – Air Force One, opartego na wykorzystaniu amortyzacji na wzór poduszki powietrznej. Ówczesny gwiazdor Ligi NBA – Michael Jordan bierze udział w spotach reklamowych marki, za co podobno otrzymał niewiarygodnie wysokie honorarium.

W tym czasie świat opanowuje obsesja dotycząca kultu ciała i dbałości o sprawność fizyczną. Powstaje coraz więcej klubów treningowych. Na topie jest bycie „fit”. To też złoty okres dla producentów sportowego obuwia. Fali zdrowego trybu życia dają się ponieść również kobiety, które dotychczas niechętnie odwiedzały siłownie. Ta zmiana powoduje nowy etap w produkcji sportowych butów. Powstaje coraz więcej linii obuwia przeznaczonego specjalnie dla pań. Idealnych na trening fitness i aerobik.

 

Buty sportowe w Polsce

U nas moda na nonszalanckie obuwie przezywa kryzysy, ale dzielnie powracają do łask tradycyjne modele trampek. Być może niechęć do nich spowodowana jest złymi skojarzeniami z tzw. juniorkami, których noszenie było karą szczególnie dla damskiej części pokolenia.