0


Wraz z nowym rokiem składamy sobie postanowienia. Większość z nich dotyczy zmiany trybu życia. Najczęściej postanawiamy zmienić się na lepsze czyli zaczynamy lepiej się odżywiać i stajemy się bardziej aktywni fizycznie. Jedną z najczęściej podejmowanych aktywności jest bieganie. Podpowiadamy zatem, jak rozpocząć swoją przygodę i co zrobić, aby biegać coraz dalej. Jak zatem zacząć biegać?


Wybierz trasę

Zanim ruszymy przed siebie warto zaplanować sobie trasę. Wybór miejsca do biegania jest bardzo istotny. Najlepiej biegać po miękkim gruncie. W dużych miastach może być z tym problem, bo w większość podłoża to betonowa ścieżka, ale na miejsce do biegania możemy wybrać park lub też boiska szkolne. Odpowiednie podłoże zapewnia naturalną amortyzację, dzięki czemu stopy mniej się męczą i są mniej narażone na kontuzje.
 

Znajdź kompana

Mówi się, że samemu idzie się szybciej, ale z kimś idzie się dalej. W myśl tej zasady zapytajmy najbliższych, czy nie chcieliby się do nas przyłączyć. Osoba towarzysząca jest dla nas motywacją i w chwilach słabości pozwala przełamać się i biec dalej, zamiast zrezygnować. Dodajmy też, że bieganie z kimś jest bezpieczniejsze - zwłaszcza jeśli planujemy biegać wieczorami.
 

Wybierz odpowiedni strój

Strój do biegania powinien być przewiewny. Nie może być też zbyt luźny, bo podczas ćwiczeń fruwające ciuchy będą nam tylko przeszkadzać, przez co możemy się szybko zniechęcić do dalszych treningów. Najlepiej będzie jeśli odzież będzie przyległa, ale nie może być też za ciasna. Dla właściwej cyrkulacji powietrza zaleca się stroje bawełniane, gdyż wtedy nie musimy się martwić o przegrzanie organizmu.
 

Ale najważniejszym elementem stroju sportowego są buty do biegania. Muszą one stanowić odpowiednie wsparcie dla nóg, gdyż to właśnie one będą najbardziej męczone i będą łatwo podatne na urazy. W sklepach z obuwiem sportowym znajdziemy oddzielne regały z butami, które powstały do treningów biegowych. Trampki lub też uniwersalne buty sportowe to zły wybór, gdyż ich konstrukcja jest nieodpowiednia do tego rodzaju treningu.

Obuwie biegowe powinno być:

  • przewiewne - najlepiej jeśli w butach znajduje się cholewka z membraną

  • mają grubą podeszwę

  • posiadają dodatkowy system amortyzacyjny pod piętą - to właśnie ta część stopy uderza o podłoże i to przez nią możemy doprowadzić do bólów mięśni lub stawów

  • posiadają bieżnik o różnorodnej strukturze - zapewnia on pełną przyczepność do każdego rodzaju podłoża

  • mają wkładki pochłaniające wilgoć - dzięki temu stopy się nie przegrzewają, nie powstają brzydkie zapachy i nie istnieje ryzyko powstania chorób grzybiczych

W sprzedaży dostępnych jest wiele butów do biegania. My polecamy buty z serii Nike Air Max, które mają unikalny system amortyzacyjny, a także buty Adidas La Trainer, które są lekkie i mają wyjątkowo elastyczną podeszwę nie krępującą ruchów.
 

Zacznij trening

Jeśli wybraliśmy już trasę, strój sportowy oraz odpowiednie buty, czas na trening. Zacznijmy od krótkiej rozgrzewki. Na początek wykonajmy kilka ćwiczeń rozciągających. Wymachy rąk, pajacyki, przysiady, skręty tułowia pozwolą nam zakomunikować naszemu ciału, że przechodzimy do większego wysiłku. Na pierwsze treningi wybierajmy proste trasy, gdzie nie ma zmian w nachyleniu terenu. Warto też zacząć od krótszych dystansów. Jeśli wcześniej nigdy nie ćwiczyliście, nawet 1 kilometr może okazać się wysiłkiem. Dany dystans pokonujmy do momentu, w którym nie będziemy odczuwać zmęczenia. Kiedy tylko zauważymy, że jego pokonanie to dla nas bułka z masłem, zwiększajmy dystans stopniowo. Po zakończonym treningu nie zapomnijmy o rozciąganiu. Dzięki temu unikniemy nie tylko kontuzji, ale też zakwasów.
 

Nikt nie mówi, że zacząć jest prosto. Ale grunt to mieć motywację i wsparcie od najbliższych. Oczywiście warto jest też wybrać odpowiedni strój i buty. Z tym ostatnim możemy Wam pomóc, bo w naszym sklepie e-sporting.pl znajdziecie mnóstwo butów do biegania (damskich i męskich) od najlepszych marek, takich jak Adidas, Puma, Reebok czy Nike. A to wszystko w szerokiej gamie wzorów i kolorów.