74 665 25 2974 665 25 29    +48 607 035 151+48 607 035 151 sklep@e-sporting.pl KontaktKontakt
sklep z butami sportowymi - logo
menu login szukaj koszyk
darmowa przesyłka
Koszyk
Twój koszyk jest pusty
Kategorie
> Skandale wokół marek sportowych
Skandale wokół marek.


Jeżeli prowadzicie firmę, to prędzej czy później możecie spodziewać się kryzysu. Każdy kto choć raz konsultował się ze specjalistami od public relations wie, że zawsze może wydarzyć się coś, co nie wpłynie pozytywnie na wizerunek firmy. Jeżeli masz małą firmę, to kryzys nie jest tak bardzo odczuwalny, jak to ma miejsce w przypadku wielkich, globalnych korporacji. Wtedy też najmniejsze potknięcie może spowodować znaczny spadek przychodów. Zobaczmy, które firmy zajmujące się produkcją obuwia sportowego przeszły kryzys i czy wyszły z niego obronną ręką.
 


W branży FMCG (z ang. szybko zbywalne dobra - np. jedzenie, produkty do higieny itd.) występuje najwięcej kryzysów oraz najczęściej, gdyż są one związane często z produktami spożywczymi, które się psują. Oczywiście reakcja taka jest natychmiastowa zarówno wśród konsumentów, jak i mediów. W przypadku branży obuwniczej potrzeba czasu, aby skandal rozwinął się na dobre, a media chciały o nim mówić. W przypadku wielkich marek udział mediów jest czasem zbędny, gdyż konsumenci potrafią zrzeszyć się samodzielnie i protestować przeciwko konkretnym działaniom. Tak było z firmą Nike.
 


O łamaniu praw człowieka przez wielkie globalne marki słyszeliśmy nie raz. Jednak większości z nas trudno jest uwierzyć, że te znane marki, o tak silnej pozycji na rynku nie są w stanie zapewnić swoim pracownikom minimum socjalnego. Regularnie organizacje broniące praw człowieka przypominają, że do produkcji obuwia zatrudnia się mieszkańców trzeciego świata, którzy pracują przez całe dnie, a dostają za to wynagrodzenie w wysokości 2 Euro za dzień. Pojawiają się też informacje o zatrudnianiu do produkcji dzieci. Taka sytuacja miała miejsce właśnie z firmą Nike, Adidas oraz Reebok. W 2002 roku pracownice z Tajlandii oskarżyły firmę Bed and Bath Prestige Company (która produkowała rzeczy sygnowane logo wymienionych przed chwilą marek) o zaleganie z wypłatą należnego wynagrodzenia, zmuszanie do nadgodzin, a także do ciężkich prac mimo złego stanu zdrowia lub ciąży. Po licznych protestach pracownice otrzymały częściowe odszkodowanie, jednak nie ukróciło to hańbiącego procesu produkcji.


Wielkie marki postanowiły zabezpieczyć się przed ponownymi oskarżeniami tego typu tworząc specjalne kodeksy, w których warunki pracy były jasno określone i były zgodne z prawami człowieka.
 


Cofnijmy się w czasie do roku 1997. Wtedy to w Stanach Zjednoczonych, a konkretnie na Bronxie (Nowy Jork) pewien pracownik socjalny, który zajmował się dziećmi z najuboższych rodzin, opowiedział swoim podopiecznym o tym, że firma Nike do pracy zatrudnia mieszkańców Indonezji i przekazuje im wynagrodzenie w wysokości 2 dolarów za dzień. Tłumaczył im też, że przez to ich rodzice nie mogą znaleźć pracy. Pokazał on im też, że koszt produkcji buta jest znacznie niższy (wynosi ok. 5$), niż cena jaką musimy zapłacić za nie w sklepie (wtedy było to średnio 150$ za jedną parę). Zachęcone dzieci zaczęły wysyłać do koncernu apel o zwrot należnych im pieniędzy, tłumacząc, że czują się okradzione. Wkrótce ponad 200 dzieci w wieku 11, 12 lat ruszyła pod największy sklep Nike, gdzie wyrzuciła na chodnik zużyte buty. Wydarzenie to przyciągnęło wiele mediów. Skorzystała z tego afroamerykańska dziewczynka, która krzyknęła do kamery “Nike, my cię stworzyliśmy, my cię zniszczymy”.


W związku z rosnącą liczbą oskarżeń firmy cały czas pracują nad tym, aby każdy pracownik otrzymał odpowiednie wynagrodzenie, a jego prawa były przestrzegane. Czy zatrzyma to oskarżenia? Czas pokaże.
 


Jak widać kryzys towarzyszył największym korporacjom, co tylko potwierdza zasadę, że nie da się go uniknąć. Jednak nie oznacza to, że nie można z niego wyjść obronną ręką. Co więcej, czasem na skandalu można nawet zyskać. Musimy mieć też świadomość tego, że wiele skandali jest tworzonych sztucznie. Dlatego czasem nie warto się nimi kierować. Warto kierować się instynktem. A ten z kolei zaprowadzi Was do słusznego wyboru. A jeśli słuszny wybór to tylko w naszym sklepie internetowym sporting, gdzie czeka na Was obuwie sportowe od najbardziej znanych i lubianych producentów obuwia. Czekają buty Adidas, Nike, Puma, Crocs, Reebok i wiele innych. Już dziś zapoznaj się z naszą ofertą specjalną.



 

Rabaty i informacje o promocjach wprost do Twojej skrzynki e-mailowej:

Zapisz się do naszego newslettera

Rabaty i informacje o promocjach wprost do Twojej skrzynki e-mailowej:

© Comarch SA 2016. All rights reserved Powered by Comarch e-Sklep ®